Länge leve julklapparna!

juli 24, 2014
Uppdragsgivare: Grey London
Slutkund: Duracell
Reklamfilmsmusik
Dubbelman producerade musiken till en reklamfilm med Duracell som avsändare: En hylling till julaftonsfilmen i Disneys julklappsfabrik. Produktionen skapades ur den klassiska marschen som har sådan stark igenkänning och fick i nyproduktionen ett intro och en inramning med moderna inslag och flörtar med svensk 2013-tals musik. Filmen fick över 180 000 visningar pa YouTube pa nagra dagar.

Caroline Wennergren

juli 24, 2014

Uppdragsgivare: Landh/Dubbelman/McCarthy/Plugged skivbolag

Melodifestivalbidrag med Caroline Wennergren
Caroline Wennergren var 18 år när hon fick sitt stora genombrott. Med bossanovalåten ”A Different Kind of Love” tävlade hon i melodifestivalen 2005 varpå hon gick direkt till finalen i Globen – och in TV-tittarnas hjärtan. Låten spelades flitigt på radio och Caroline blev årets stora musikhändelse då hon lyckats lotsa in jazzen i de svenska vardagsrummen.

Upphovsmän: Martin Landh, Joacim Dubbelman, Sam Mc Carthy.


Anders Jacobsson

juli 24, 2014

Uppdragsgivare: Strateg

Slutkund: Anders Jacobsson

Booktrack
Barn- och ungdomsboksförfattaren Anders Jacobsson gav ut sin första vuxenroman ”Alla mina andetag bär ditt namn”. Till den skapades ett soundtrack eller rättare sagt ett booktrack som medföljde boken. Textförfattare till låttexten är bokens författare.


Atlas Copco URE

juli 25, 2014

Uppdragsgivare: Liljedal Communication
Slutkund: Atlas Copco URE

Produktmusik
Uppdraget handlade om en produktfilm av imagekaraktär som skulle kommunicera kraften i en speciell rigserie. Filmen skapades i regi av byrån och musikens syfte var att förstärka budskapet om kraftfullhet: naturkrafter, maskinkrafter och människan i relation till kraft. Önskemålet och referensmusiken var från filmens värld.


Atlas Copco MRS

juli 25, 2014

Uppdragsgivare: Liljedal Communication
Slutkund: Atlas Copco

Varumärkesmusik
Det nya produktområdet ”Training” visualiserades i en imagefilm varumärkesmusik skapades för den nya divisionen. Alla produktserier ska kännas igen i divisionens egen musik för att förstärka helheten. I slutet på musiken adderades mänskliga röster eftersom produktområdet handlar om service som i sig handlar om människor.


FluxFluor

juli 25, 2014

Uppdragsgivare: Think Happy Thoughts
Slutkund: Actavis med produkten Flux Fluor

Varumärkesmusik i genrer
På uppdrag av reklambyrån komponerades och producerades en Fluxlåt i olika versioner för radio, webbplats och smartphone-applikation. Önskemålen var stilarna “Schlager”, “Heavy Metal” ”Barnversion” och “Hiphop”. Musikproduktionen anpassades med ambitionen att vara aptitlig för de olika målgrupperna. Låtarna har gått i flera omgångar på radio – senast hösten 2013. Resultatet var positivt. Försäljningen av Flux ökade under perioden 2010 med 49 %.


Slussen TV3 Programvinjett

juli 25, 2014

Uppdragsgivare: Produktionsbolaget Kajak
Slutkund: TV3

Tv-programsvinjett
Programledaren David Hellenius skulle tillsammans med Renee Nyberg programleda ”Slussen” en fartfylld talkshow med gäster och musik. Produktionsbolaget önskade en vinjettmusik med soul, karaktär och tydlighet.


Örebro Golf & Country Club

juli 25, 2014

Uppdragsgivare/Slutkund: Örebro Golf & Country club

Varumärkesmusik
På uppdrag av golfklubben skapades varumärkesmusik att använda till i första hand klubbens radioreklam och informationsfilmer. Klubben hade precis skapat en ny grafisk profil och med den som ramverk skapades ett ytterligare kapitel för hur klubben kommunicerar och profilerar sig ljud- och musikmässigt.


Aftonladet Superhjälte 2011

juli 25, 2014

Uppdragsgivare: Strateg
Slutkund: Aftonbladet

Kampanjmusik
På uppdrag av Strateg skapades en kampanjlåt för Aftonbladet för att öka butikförsäljning av pappersupplagan. Kampanjen hade en frontfigur: Supersäljaren. Hon var avsändare i all kommunikation. Musiken framfördes vid ett möte i Istanbul.Året efter användes Tidningshjälten/Supersäljaren i Italien och en italiensk version av låten med dragspels- och operainslag producerades.


Atlas Copco

juli 25, 2014


Uppdragsgivare/slutkund:
 Atlas Copco

Varumärkesmusik
Uppdraget handlade om att skapa varumärkesmusik till en imagefilm som presenterade Atlas Copcos delaktighet i det gigantiska projektet kring Norra länken i Stockholm.


Infographic

juli 25, 2014

Uppdragsgivare/slutkund: Maze Media

Infographic
Ansatsen att presentera sina tjänster på ett enkelt sätt med hjälp av anmierad film är ett grepp som kan skapa snabb förståelse. Maze media ville på ett snabbt och pedagogiskt sätt berätta om hur deras tjänster underlättar tillvaron för önskvärda kunder.


Edens Barn

november 18, 2015

 

Uppdragsgivare/Slutkund: Svenska Kyrkan

Producent
Dubbelman&Dubbelman producerade och projektledde musikalen Edens Barn i samverkan med Svenska kyrkans församlingsherde Anders Lennartsson. Musikalen som spelats runt om i världen fick sverigepremiär i Örebro juli 2015. En energifylld och vacker musikal om att vara ung och utmana. För att kunna växa – i frihet. Musikalstjärnan Fred Johansson hade huvudrollen i Stephen Schwartz musikal som framfördes tillsammans med en nittio personer stor ensemble under ledning av Katarina Josephsson som också var initiativtagare till hela projektet. Edens Barn fick lysande recensioner (fem av fem stjärnor) och framfördes åtta gånger i en fullsatt S:t Nicolai kyrka. Tidningen Nerikes Allehanda skrev om ensemblen; ”Det låter nästan för bra för att vara sant”. Vi var också ansvariga för projektets sponsorer.

 


City Örebro Årets Stadskärna

november 20, 2015

Uppdragsgivare/SlutkundCity Örebro

Film och musik
Dubbelman&Dubbelman fick uppdraget att göra en film som tävlingsbidrag för utmärkelsen Årets Stadskärna 2015 med avsändare Örebro Kommun och City Örebro. Uppdraget genomförde vi i nätverksform, en arbetsgrupp med Daniel Steinberg från Sparkyfilms, Carina Lundgren från Blikk och Anna Bäck som kärntrupp. Filmen startar hos Cajsa Warg i Örebro slott och fortsätter med Jenny Wåhlander som ciceron genom stadens smultronställen och tillsammans får vi möte en himla massa trevliga – och tvära – örebroare. Vi gjorde i uppdraget ett unikt soundtrack till filmen, låten ”Wouldn’t it be nice” som används i radioreklam och event för City Örebro. Glädjen och stoltheten var stor när juryn meddelade ett gäng nervösa deltagare på plats hos förra årets vinnare i Kristianstad att Örebro var vinnare av Årets stadskärna 2015. Se filmen och lyssna på låten här.


Soundtrack Örebro

december 2, 2015

Uppdragsgivare/Slutkund: Örebrokompaniet

Idé, projektledning och exekutiv producent
Dubbelman&Dubbelman fick i uppdrag av Örebrokompaniet att med hjälp av örebroarna själva förstärka platsvarumärket Örebro med musik.
Hur låter en stad? I en tävlingsform med Örebros egna låtskrivare och producenter skapades tre officiella versioner i tre olika genrer som kan leva och användas som Örebro stads ljudvarumärke i många år framåt. Projektet drevs av Örebrokompaniets Anna Bjelke och vi på Dubbelman&Dubbelman hjälpte till med idé, metod och genomförande. ”Bit För Bit” finns i en popversion med Ellen Hagerius, en world-/ambientversion med Boris René och en klassisk version med Svenska Kammarorkestern. Musiken framfördes vid Örebros 750-årsjubileum och vid den maffiga julkonsert-upplevelsen ”O Helga Natt” och kommer att användas vid event, invigningar, skolor, filmer m.m. med Örebro som avsändare. Läs mer om upplägget på www.soundtrackorebro.se