Augmented Reality

januari 28, 2019

Uppdragsgivare: Örebrokompaniet

Slutkund: Örebro Slott

AR-produktion
Med hjälp av modern AR-teknik fick karaktärer på porträtt liv på Örebro slott under ”Spökstaden Örebro” 2018.
Vi programmerade, producerade filmer, ljuddesignade och tillhandahöll all bakomvarande teknik för upplevelsen.
AR, står för Augmented Reality, på svenska förstärkt verklighet, och innebär att man kan placera in virtuella saker
som till exempel ljud och film i en verklig miljö.

”När vi sveper med ipaden över porträttet av kvinnan som suttit fängslad på Örebro slott en gång i tiden händer något. Bilden i skärmen börjar röra på sig och plötsligt berättar hon sin historia.” – Skriver NA 24:e okt 2018

Läs hela artikeln här

Kinnarps Ljuddesign

mars 23, 2018

Uppdragsgivare: Kinnarps Örebro, Kinnarps Gävle/Dalarna

Ljuddesign:
I Kinnarps fantastiska lokaler designade vi ljudlösningar med både musik och ljudlandskap. Vi ritar in högtalarplacering, projektleder och skapar automatiserade ljudsystem och spellistor anpassade för den känsla verksamheten eftersträvar. T.ex olika teman på WC:s, lounge och workspaces.

 


Melodifestivalen Litauen

januari 27, 2017

Uppdragsgivare: ESC

Låtskrivare
Joacim Dubbelman skrev finalbidraget “Life”, som framfördes av Ieva Zazimausksite och tillsammans med Håkan Glänte skrevs “If tomorrow never comes”, som framfördes av Milda Martinkenaite.

Länk till SVT här

 


Mariette – If Only I Can

januari 23, 2016

Uppdragsgivare: Mariette

Låtskrivare
Joacim Dubbelman skrev låten “If Only I Can” med hjälp av Mariette och Niklas Edberger. Videon är inspelad på Rondo i Göteborg.

Written by Mariette Hansson, Joacim Dubbelman, Niklas Edberger
Produced by: Fredrik Samsson
Mix: Povel Olsson
Video made by: Alana da Silva, Vingaland Lighting
Designer: Mats Jansson


Soundtrack Örebro

december 2, 2015

Uppdragsgivare/Slutkund: Örebrokompaniet

Idé, projektledning och exekutiv producent
Dubbelman&Dubbelman fick i uppdrag av Örebrokompaniet att med hjälp av örebroarna själva förstärka platsvarumärket Örebro med musik.
Hur låter en stad? I en tävlingsform med Örebros egna låtskrivare och producenter skapades tre officiella versioner i tre olika genrer som kan leva och användas som Örebro stads ljudvarumärke i många år framåt. Projektet drevs av Örebrokompaniets Anna Bjelke och vi på Dubbelman&Dubbelman hjälpte till med idé, metod och genomförande. ”Bit För Bit” finns i en popversion med Ellen Hagerius, en world-/ambientversion med Boris René och en klassisk version med Svenska Kammarorkestern. Musiken framfördes vid Örebros 750-årsjubileum och vid den maffiga julkonsert-upplevelsen “O Helga Natt” och kommer att användas vid event, invigningar, skolor, filmer m.m. med Örebro som avsändare. Läs mer om upplägget på www.soundtrackorebro.se


City Örebro Årets Stadskärna

november 20, 2015

Uppdragsgivare/SlutkundCity Örebro

Film och musik
Dubbelman&Dubbelman fick uppdraget att göra en film som tävlingsbidrag för utmärkelsen Årets Stadskärna 2015 med avsändare Örebro Kommun och City Örebro. Uppdraget genomförde vi i nätverksform, en arbetsgrupp med Daniel Steinberg från Sparkyfilms, Carina Lundgren från Blikk och Anna Bäck som kärntrupp. Filmen startar hos Cajsa Warg i Örebro slott och fortsätter med Jenny Wåhlander som ciceron genom stadens smultronställen och tillsammans får vi möte en himla massa trevliga – och tvära – örebroare. Vi gjorde i uppdraget ett unikt soundtrack till filmen, låten ”Wouldn’t it be nice” som används i radioreklam och event för City Örebro. Glädjen och stoltheten var stor när juryn meddelade ett gäng nervösa deltagare på plats hos förra årets vinnare i Kristianstad att Örebro var vinnare av Årets stadskärna 2015. Se filmen och lyssna på låten här.


Edens Barn

november 18, 2015

 

Uppdragsgivare/Slutkund: Svenska Kyrkan

Producent
Dubbelman&Dubbelman producerade och projektledde musikalen Edens Barn i samverkan med Svenska kyrkans församlingsherde Anders Lennartsson. Musikalen som spelats runt om i världen fick sverigepremiär i Örebro juli 2015. En energifylld och vacker musikal om att vara ung och utmana. För att kunna växa – i frihet. Musikalstjärnan Fred Johansson hade huvudrollen i Stephen Schwartz musikal som framfördes tillsammans med en nittio personer stor ensemble under ledning av Katarina Josephsson som också var initiativtagare till hela projektet. Edens Barn fick lysande recensioner (fem av fem stjärnor) och framfördes åtta gånger i en fullsatt S:t Nicolai kyrka. Tidningen Nerikes Allehanda skrev om ensemblen; ”Det låter nästan för bra för att vara sant”. Vi var också ansvariga för projektets sponsorer.

 


Infographic

juli 25, 2014

Uppdragsgivare/slutkund: Maze Media

Infographic
Ansatsen att presentera sina tjänster på ett enkelt sätt med hjälp av anmierad film är ett grepp som kan skapa snabb förståelse. Maze media ville på ett snabbt och pedagogiskt sätt berätta om hur deras tjänster underlättar tillvaron för önskvärda kunder.


Atlas Copco MRS

juli 25, 2014

Uppdragsgivare: Liljedal Communication
Slutkund: Atlas Copco

Varumärkesmusik
Det nya produktområdet ”Training” visualiserades i en imagefilm varumärkesmusik skapades för den nya divisionen. Alla produktserier ska kännas igen i divisionens egen musik för att förstärka helheten. I slutet på musiken adderades mänskliga röster eftersom produktområdet handlar om service som i sig handlar om människor.


Aftonladet Superhjälte 2011

juli 25, 2014

Uppdragsgivare: Strateg
Slutkund: Aftonbladet

Kampanjmusik
På uppdrag av Strateg skapades en kampanjlåt för Aftonbladet för att öka butikförsäljning av pappersupplagan. Kampanjen hade en frontfigur: Supersäljaren. Hon var avsändare i all kommunikation. Musiken framfördes vid ett möte i Istanbul.Året efter användes Tidningshjälten/Supersäljaren i Italien och en italiensk version av låten med dragspels- och operainslag producerades.


Atlas Copco

juli 25, 2014


Uppdragsgivare/slutkund:
 Atlas Copco

Varumärkesmusik
Uppdraget handlade om att skapa varumärkesmusik till en imagefilm som presenterade Atlas Copcos delaktighet i det gigantiska projektet kring Norra länken i Stockholm.


Örebro Golf & Country Club

juli 25, 2014

Uppdragsgivare/Slutkund: Örebro Golf & Country club

Varumärkesmusik
På uppdrag av golfklubben skapades varumärkesmusik att använda till i första hand klubbens radioreklam och informationsfilmer. Klubben hade precis skapat en ny grafisk profil och med den som ramverk skapades ett ytterligare kapitel för hur klubben kommunicerar och profilerar sig ljud- och musikmässigt.


Slussen TV3 Programvinjett

juli 25, 2014

Uppdragsgivare: Produktionsbolaget Kajak
Slutkund: TV3

Tv-programsvinjett
Programledaren David Hellenius skulle tillsammans med Renee Nyberg programleda ”Slussen” en fartfylld talkshow med gäster och musik. Produktionsbolaget önskade en vinjettmusik med soul, karaktär och tydlighet.


Har du Fluxat idag?

juli 25, 2014

Uppdragsgivare: Think Happy Thoughts

Slutkund: Actavis med produkten Flux Fluor

Varumärkesmusik i genrer
På uppdrag av reklambyrån komponerades och producerades en Fluxlåt i olika versioner för radio, webbplats och smartphone-applikation. Önskemålen var stilarna “Schlager”, “Heavy Metal” ”Barnversion” och “Hiphop”. Musikproduktionen anpassades med ambitionen att vara aptitlig för de olika målgrupperna. Låtarna har gått i flera omgångar på radio – senast hösten 2013. Resultatet var positivt. Försäljningen av Flux ökade under perioden 2010 med 49 %.


Atlas Copco URE

juli 25, 2014

Uppdragsgivare: Liljedal Communication
Slutkund: Atlas Copco URE

Produktmusik
Uppdraget handlade om en produktfilm av imagekaraktär som skulle kommunicera kraften i en speciell rigserie. Filmen skapades i regi av byrån och musikens syfte var att förstärka budskapet om kraftfullhet: naturkrafter, maskinkrafter och människan i relation till kraft. Önskemålet och referensmusiken var från filmens värld.


Anders Jacobsson

juli 24, 2014

Uppdragsgivare: Strateg

Slutkund: Anders Jacobsson

Booktrack
Barn- och ungdomsboksförfattaren Anders Jacobsson gav ut sin första vuxenroman ”Alla mina andetag bär ditt namn”. Till den skapades ett soundtrack eller rättare sagt ett booktrack som medföljde boken. Textförfattare till låttexten är bokens författare.


Caroline Wennergren

juli 24, 2014

Uppdragsgivare: Landh/Dubbelman/McCarthy/Plugged skivbolag

Melodifestivalbidrag med Caroline Wennergren
Caroline Wennergren var 18 år när hon fick sitt stora genombrott. Med bossanovalåten ”A Different Kind of Love” tävlade hon i melodifestivalen 2005 varpå hon gick direkt till finalen i Globen – och in TV-tittarnas hjärtan. Låten spelades flitigt på radio och Caroline blev årets stora musikhändelse då hon lyckats lotsa in jazzen i de svenska vardagsrummen.

Upphovsmän: Martin Landh, Joacim Dubbelman, Sam Mc Carthy.


Länge leve julklapparna!

juli 24, 2014
Uppdragsgivare: Grey London
Slutkund: Duracell
Reklamfilmsmusik
Dubbelman producerade musiken till en reklamfilm med Duracell som avsändare: En hyllning till julaftonsfilmen i Disneys julklappsfabrik. Produktionen skapades ur den klassiska marschen som har sådan stark igenkänning och fick i nyproduktionen ett intro och en inramning med moderna inslag och flörtar med svensk 2013-tals musik. Filmen fick över 180 000 visningar på YouTube på några dagar.